OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

lördag 11 december 2010

Lite tyst... och massa bokstäver

Lite tyst, det har det varit här på det senaste. Sjukdomar och krämpor (och tråkiga händelser i omgivningen), som bara avlöser varandra, jag är såå trött på det nu. Så det har inte blivit något bloggande för mig och jag har inte heller haft tid och ork att kommentera så mycket hos er andra bloggare.
Just nu hoppas jag på att jag kommer hinna bli klar med alla julklappar tills julafton kommer..

Här är i alla fall en julklapp som är färdig, och som jag kan visa upp. Den är till sonen. Så fort jag såg boktavstyget så visste jag att det skulle bli en tröja till A. Han är så himla förtjust i bokstäver nu och känner igen flera stycken och säger stolt saker som börjar på resp bokstav. Favoriten är givetvis "hans egen" bokstav, A, så det det fick bli ett stort A som applikation på framstycket.
Ska bli såå kul att se hans reaktion på julafton!

















En tröja med raglanärmar i bokstavstyget från Cetho/Mjuka Tyger och matchande grönt liv och turkos muddväv. Applikation i den turkosa muddväven med hjälp av både vliesofix och totally stable.



















Testade att fålla med avig trippelsöm (på coverpron) och blev supernöjd! Inte ett enda hoppstygn! (och jag sydde ändå tre tröjor på rad) Brukar använda mig av tvillingsömmen och ibland skärper cp:n sig så det blir snyggt, och ibland blir det en del hoppstygn. Så jag tänkte att när jag ändå bytte trådfärg så kunde jag ju testa trippelsömmen, och riktigt bra blev det! Denna sömmen kändes mycket "stabilare", var inte alls lika känslig och alltså inga hoppstygn! Ska testa den mer imorgon, om hälsan tillåter ;-) och se om det var tur eller om det fortsätter så här bra. Är det någon av er andra som upplevt samma sak, kan det verkligen vara så att det stämmer?

13 kommentarer:

  1. Din lille A kan inte bli annat än stormförtjust,jätteläcker tröja :) Jag vill också ha en coverpro så jag kan fålla så snyggt..

    SvaraRadera
  2. Så fin tröja! Önskar också att jag hade en CP så jag kunde sy sånna fina fållar, men man kan ju inte ha allt... Eller det kanske man kan?!:)) Hoppas ni slipper mer sjukdomar och tråkigheter framöver!

    SvaraRadera
  3. Tröjan blev super fin! Härligt bokstavstyg, kul med applikationen. Det blir en fin julklapp! Ha det bra.

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart set! Så trist att din Cover ger hoppstygn. Vilka nålar syr du med? Själv använder jag Schmetz 80 EL och tycker de är kanon.

    SvaraRadera
  5. Jättefin tröja! Jag har varit feg med att sy på "avigan" med min Coverstitch (motsvarande din CP fast annat märke, tror jag..) Men blev riktigt sugen på att prova nu!

    SvaraRadera
  6. Jättefin:) Vad snyggt att ha enfärgat med applikation som framstycke. Snygg söm, jag vet inte vad en cp är, men snyggt blir det:)

    SvaraRadera
  7. Supersnygg bokstavströja, är sugen på att sy nåt liknande till min son som glatt känner igen W som i Walter :-)Har nog bara testat den aviga trippelsömmen nån gång å det gick rätt bra. Tvillingsömmen funkar rätt ok, brukar få handsy i snitt på 2 ställen kanske.

    SvaraRadera
  8. Jättefin! Härliga färgkombinationer! Hoppas att jag hinner en likadan till sonen, annars får det bli en nyårs present.

    SvaraRadera
  9. Hej och tack för titten! Angående prematurkläderna så vet jag tvärr inte vad jag tog för mått på muddarna på byxorna. Som mönster utgick jag från Meedom&Meedoms minsta storlek i tightsmodell och kortade i midjan och nedtill då det såg ut att bli proportionerligt till tröjan som jag hade riktigt mönster på - mudden klippte jag till som verkade lagom bara. Lite kortare än midjevidden på byxorna helt enkelt. Lycka till med pyttesömnaden!

    SvaraRadera
  10. Bokstavstyget har jag oxå köpt hem. Gillade din färgkombo. Tänk vad olika det blir när man har olika enfärgade till de mönstrade tygerna. Det är kul att få så mycket inspiration hos alla sybloggare ...
    Önskar dig en skön helg och hoppas på att ni slipper mer elände ...

    SvaraRadera
  11. Vad fin! Har lite funderat på det tyget.. Märkte att du ställt en fråga i en kommentar. Bodymönstret med knäppning fram är mitt eget jo. Omändrat från ett vanligt bodymönster. Förlängde bara bakstycket och kortade av framstycket.

    SvaraRadera
  12. Hej, och kul att du hittade till mig! Blir avis på dig som köpte det där tyget medan det fanns. När jag skulle beställa för en vecka sedan var det slut! Fin bokstavströja!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...