OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

fredag 3 september 2010

"Välkommen till världen"-gåva

En släkting fick nyss en liten flicka. Så fort jag kunde se någorlunda efter min ögonlaseroperation så satte jag igång med att sy några saker till flickan. Blev ett sött set i rosa och lila:











Tyget till tröjan kommer från Jonic, muddväv från SoS. Hade inget mönster hemma på en tröja med kuvertringning i strl 56/62 så jag fick kombinera två mönster och göra en egen variant.










Gjorde en A-linjeformad klänning, mönster från Meedom &Meedom (men ändrade en del bla halsringningen så den blev större, jämförde med några babyklänningar som jag lånat av en vän - har ju inga flickkläder hemma), i rosa velour från SoS. Förstorade upp en av blommorna från tröjtyget (på skrivaren) och gjorde en applikation mitt fram på klänningen i lila velour.










Gjorde även en lappsnuttis i velour med en rosa sida och en lila sida, satte på lite olika band och lappar som jag hade hemma. A älskade sina lappsnuttisar som jag gjorde till honom när han var liten. Han brukade ligga och suga på lapparna, och senare även bita/dra i dem. Sen blev de snuttisar till hans gosedjur;-)












Blev även en napphållare i samma tyg som tröjan. Satte i en lila napp. Satte i en tryckknapp så att man kan ta loss nappen.









Skickade även med ett par köpta vita strumpbyxor med ankstjärt.
Hoppas nu att mottagarna blir nöjda! Jag tyckte i alla fall att det var kul att sy flickkläder, för jag syr ju bara pojkkläder i vanliga fall.

10 kommentarer:

  1. Wow vilken present. Som nybliven mamma hade jag blivit superglad över en sådan massa härliga presenter. Älskar det blommiga tyget. Har samma fast i grönt och gult. Gittes har nog inte beställt hem den färgkombinationen som du använt, vilket är lite synd för den var urläcker.

    SvaraRadera
  2. Jättefint set! Kul att du hittat in i min blogg. Angående Lillebrors byxor. TYgerna kommer från SOS och mönstret är i ursprung ett gammalt 70-tals mönster som jag ändrat en hel del på, så ja man kan nog kalla det eget...:)

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt set du har sytt. Det kommer nog att bli uppskattat.
    Vill oxå tacka för den härliga kommentaren jag fick på min plyschdress med apan.
    Älskar dessa små apor. Det kommer fler så småningom.

    Ha det gott !

    SvaraRadera
  4. Trevlig blogg! Har länkat tillbaka till dig!!

    SvaraRadera
  5. Vilka fina kläder, den mamman blir nog superglad:)

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket för era fina kommentarer! Vad glad jag blir!

    SvaraRadera
  7. Va fina dom va! Du är ju superduktig!

    SvaraRadera
  8. Dags att anmäla sig till syjuntan i Kristianstad nu. Helgen den 5-6 februari 2011. Gå in i min blogg och läs. Hoppas du kan och vill.

    SvaraRadera
  9. Hei :) Flotte plagg du har sydd, morro at du har linket til bloggen min :)

    SvaraRadera
  10. Jättefina kläder och vilket jobb du har lagt ner. Jag är säker på att lilla A blir mycket söt i dem, jätteläckert. Vilken bra idé med napphållare. Så snyggt tyg det mönstrade!! och så klart härligt med rosa på en flicka.
    Du är jätteduktig!
    Faster B

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...