OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

tisdag 5 juli 2011

Bröllopskläder del1 och tisdagstips

I helgen som var så var vi bjudna på bröllop och så klart blev det en hel del sydda plagg till denna dag.
För att inte få ett jättelååångt inlägg så delar jag upp det, och visar först kläderna som jag sydde åt min mamma.


Tyget, som är en viskosjersey som går i vitt, gult och lindblomsgrönt, har hon själv varit med och valt ut. Jättefint och somrigt!

Toppen är klippt i ett enda (!) stycke och har söt böljande vingärm/fjärilsärm som jag dessutom rullfållat för extra effekt. Mönstret kommer från början från ett äldre nr av aoh men jag har ändrat det rätt rejält för att passa min mamma och hennes och mina önskemål. Blev jättenöjd med denna topp och funderar faktiskt på att göra en topp till mig själv också från grundmönstret.




Kjolen är eget mönster. Inte alls svårt. Vi mätte hur vid vi ville ha den nertill och hur lång vi ville ha den och sen klippte jag ut två fyrkantiga bitar (efter sömnsmån, fåll och resårkanal var tillagt). Resår i midjan alltså, och med rätt mycket vidd i kjolen.






Så här fint blev setet ihop:




Veckans tisdagstips är ett tips på hur man lättare kan hantera slinkiga tyger vid tillklippning. Tyget till min mammas dress är ett väldigt bra exempel! Ville inte ligga stilla och platt för fem öre! Tipset är att lägga tyget på en fleecefilt, släta ut ordentligt och sedan nåla rakt igenom - ligger hur stilla som helst och resultatet blir så mycket bättre!

8 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Har lovat att jag ska sy ett par plagg i sånt silkigt tyg åt en bekant så det ska jag komma ihåg. Så fin din mamma är i sina nya kläder. Ska bli kul att se vad du mer sytt!

    SvaraRadera
  2. Fina kläder till din mamma! Spännande att se vad su sytt mer till bröllopet..
    Nålning på filt var en bra idé!

    SvaraRadera
  3. Ett så fint set i härliga färger det blev till din mamma! Ska bli spännande att se vad du sytt mer till bröllopet!

    Tackar också för det fina tipset!

    SvaraRadera
  4. Vilka bra tips du kommer med :) Jättefina bröllopskläder, blir spännande att se resten.

    SvaraRadera
  5. Jättefint set till din mamma och ska bli spännande att se resten!

    SvaraRadera
  6. Vad fin din mamma blev! Tröjan blev ju jättebra, fint med fjärilsarm.
    Och vilket bra tips om fleecefilt, kanon, ska jag komma ihåg!

    SvaraRadera
  7. Min klänning blev precis så fin som jag hade önskat mig! Tyget var helt underbart mot kroppen och trots att det var varmt kändes klänningen behaglig sval hela eftermiddagen och kvällen. Den klarade också en ganska lång bilfärd utan att tappa stilen. Jag är ju ingen klänningsmänniska direkt men med den här modellen och tyget lyckades du få mig att verkligen känna mig helnöjd.

    Stort tack min kära dotter!
    Mamma

    SvaraRadera
  8. Vilka fina bröllopskläder till din mamma och son.
    Klänningen ser härligt sval ut och vilken fin ärmkant det blev.Skönt med tyg som inte skrynklar.
    Bra tips med filten.
    Sonens kläder är också så läckra.Han måste gilla alla dina fina modeller, som du syr till honom.
    Dösjebroare

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...