OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

tisdag 28 juni 2011

Världens sötaste troll och tisdagstips

För ett tag sedan hade A:s förskola "trolldag" och barnen fick gärna komma utklädda till troll. Kvällen innan bestämde jag mig för att "snabbt svänga ihop" en trolldräkt till A.

Mormor bistod med en undanlagd grå/brun filt som jag använde som grund. Klippte av den i bredd och klippte sen ut ett hål för huvudet. För hand sydde jag sen på tre stycken tygbitar som jag drog fram ur stuvlådan. Turkos och röd fram och limegrön baktill i rumpan där svansen fäster. Och svansen är en bit beige velour (en kantbit, ni vet den som ofta rullar sig så frusterat) och rester av brunt garn. Tog även och knöt ihop fler "velourrullar" till ett skärp i midjan.

Kändes kul att kunna använda enbart "rester" för att få ihop dräkten! Och sonen blev stormförtjust i den! Han gick omkring i den resten av kvällen och kunde bara inte låta bli att leka med svansen, den var rolig. Han ville ha på sig trolldräkten även när han skulle sova, men där fick det bli stopp. Nästa morgon var han väääldigt noga med att se till så att vi fick med den till dagis (läs: han tog själv på sig den på morgonen). En sötare och stoltare trollunge får man allt leta efter!







Och så då tisdagstipset!


Post-its! Dem kan man ha till mycket! Jag har faktiskt alltid en trave inne i syrummet. Vet ni varför?


Jo, för de är superbra att använda som stödkant när man syr på vanliga maskinen! Tex när man fållar ett par byxor. Då får man en helt rak linje med exakt samma avstånd till tygkanten överallt! Ibland använder jag traven på samma sätt på min coverpro om jag bara snabbt ska fålla något litet och därför inte känner för att sätta på hela fållguiden.

5 kommentarer:

  1. Vilket gulligt troll!! Smart att bara ta restbitar hemma...

    SvaraRadera
  2. Vilken söt trollunge du har! Gillar också svansen som du fick till så bra!

    Tack för tipset med post-it lapparna, ska prova det nästa gång jag fållar upp något!

    SvaraRadera
  3. Bra tips med post-it lapparna och vad otroligt söt trolldräkten blev!!

    SvaraRadera
  4. vilket urgulligt troll! Och vad roligt när de blir så nöjda!
    Gillar dina tisdagstipps, ser fram emot fler!

    SvaraRadera
  5. gulletrollet :) och tack för tipset :)

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...