OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

fredag 19 november 2010

First time ever... , ett tips och vinst!
















Första mössan jag syr! Eller ja egentligen är den väl den tredje...

I vintras/våras någon gång sydde jag en mössa efter ett mönster i en bok, "Baby Cool". Tyckte mönstret såg lite stort ut så jag sydde en storlek mindre än vad gossen min drog i vanliga fall. Själva syendet var lätt, men gud vad besviken jag blev på storleken och passformen! Hade kunnat gå ner säkert 2 eller 3 storlekar till! Och passformen var bara plöfsig! Gav mig på att sy in den, lite bättre i storlek blev den, men det var ingen snygg mössa tyckte jag. Så den försvann snabbt ur min åsyn, och jag började rita av en av sonens köpemössor, men passformen var fortfarande inte bra. Så jag gav upp tanken om att sy en mössa till honom. Mössor som ska vara så lätta att sy...Hmpf! Blev istället någon sorts anti-sy-mössa och halvrädsla för att försöka på nytt trots att jag fann några tutorials på nätet.
Men NU äntligen har jag gett mig på att på nytt sy en mössa! Och vet ni vad, den blev superbra!! Jag tackar Kokalal för hennes superbraiga tutorial (http://kokalal.blogspot.com/2009/10/att-sy-en-mossa.html)!!!




















(Spana in det matchande turkosa nagellacket som pryder två av sonens fingernaglar...)






Och sen ett litet tips: Jag tycker ljuset på min vanliga symaskin är för svagt, framförallt på kvällen (då man oftast får till att sy...) ser man inte helt ordentligt och hade önskat starkare punktbelysning. Var på IKEA förra veckan och av en slump sprang jag på en alldeles utomordentlig lampa för jobbet; Jansjö klämspot. Bara att klämma fast den! Kostade bara 99kr (annars 249kr). Ett klipp! Och riktigt bra funkar den till symaskinen!






















Och sen så har jag vunnit!! Yippie!!! Vann utlottningen hos Ma.Ni-Design(monicasklader.blogspot.com)!!! Detta underbara armband och halsband låg i min brevlåda för någon dag sedan och jag blev så himla förtjust i dem!! Superfina! Har redan blivit använda! Tack Monica!

15 kommentarer:

  1. Vilken underbart jättefin mössa och jag tycker om det molntyget också... och vad kul att du blev glad över din vinst...=)

    SvaraRadera
  2. Fin mössa, kul att du fick till en bra modell tilll slut!:) Grattis till en super fin vinst också, den hade inte suttit fel!

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen kul med nya tyger :-) Som lilla julafton nästan...hihi...

    Gillade massor dom gröna velourbrallorna med brund på, sånna måste nog jag prova göra nån gång också :-)

    Hur gör du föressten då du syr fast applikation på tröjor. Har aldrig gjort det men är sugen på ett försök.

    SvaraRadera
  4. Grattis till vinsten, och tack för lamp tipset!!

    Jag har precis samma möss-sömnad-erfarenhet som du;) Provade oxå Baby Cool mönstret som var förfärligt, och det tog dö på all min vilja att sy mössor.
    Fast nyligen så provade jag ett mönster från Welinders bok och det var okej, fast din blev betydligt finare så jag ska kolla det. Kokolal är en pärla med alla sina väldigt bra tutorials - väldigt sympatiskt att dela med sig av all kunskap!

    /Lena

    SvaraRadera
  5. Den blev ju fin! Tråkigt med dåliga mönster..

    SvaraRadera
  6. Jo, bodyn är mitt eget mönster, men nog inte min idé såklart. Har sett den på några ställen, men så ritade jag om mitt bodymönster som jag har till den här modellen.

    SvaraRadera
  7. hallå hallå! Mössan vart ju kanonbra ju! ;) Bra jobbat! Du, dina märken är det såna man stryker fast från namnband.se? Jag får INTE mina att sitta fast, lämna gärna en kommentar på min blogg om du har tips :)

    SvaraRadera
  8. Den blev ju jättelyckad, bra att du inte gav upp. Så mycket fint du har sytt på sistone:)

    SvaraRadera
  9. Sydde också min första mössa utifrån det mönstret och håller med dig - usel passform och VÄLDIGT stor!! Men den här mössan ser ju jättefin ut!!

    SvaraRadera
  10. Härliga mössor! Bra mönster är ett måste tycker jag, och tyvärr brukar det ta ett par gånger innan man blir nöjd.
    Nu kan du massproducera!

    SvaraRadera
  11. Vilken fin mössa! Vilket bra tips om lampan!

    Ugglan som du gjort och visar några inlägg ner är super fin och söt!

    SvaraRadera
  12. Skam den som ger sig! ;o) Superfin mössa, gillar också det tyget skarpt. Och grattis till vinsten :o)

    SvaraRadera
  13. Hejsan! Kul att jag hittade hit. En massa fint du gör! Tack för tipset om belysning till maskinen. Jag har samma maskin och funderade om det var något fel på min. Men då antar jag att allt är som det ska och jag får skaffa mig en extra lampa.

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...