OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

lördag 13 november 2010

Grönt grönt grönt

Denna gång har det inte blivit något i turkost och brunt! (Började det bli tjatigt?) Utan i grönt! Eller ja, grönt och brunt.




































Har lyckats "dela" mitt vanliga muddbyxemönster, som var i ett stycke per ben, till två delar så att jag kan lägga till fickor och så! Drog länge på det, för jag hade svårt att veta exakt var jag skulle dela det, framstycket ska ju vara smalare än bakstycket. Gjorde samtidigt om mönstret lite grann, så att det blev smalare upptill och i mellandelen, och mer tydligt utställda benslut. Blev väldigt nöjd, men små förbättringar är aldrig fel så nästa gång ska jag nog göra de ytterliggare lite smalare upptill men lite mindre smala i mellandelen.
Gjorde halvcirkelfickor på, tycker det är så snyggt!
Grön velour från Jny, brun muddväv från samma ställe.


















En tröja som är tänkt att matcha byxorna ovan. Mitt vanliga raglantröjmönster.
Göna apor och lejon från Jny, brun muddväv från samma ställe.























En enfärgad grön muddbyxa har länge länge hängt färdig på en galge i mitt syrum, men tröjan som skulle vara kompis med den blev aldrig påbörjad... Men så såg jag när tröjan ovan hängde på en galge bredvid att det var exakt samma gröna nyans, så det blev ett par matchande byxor till till tröjan. Collegetyg och muddväv från Mjuka Tyger.























Bjuder på en livebild på byxorna! Den underbara gröna koftan på bilden har mormor stickat och den passar så fint till det gröna setet! (Notera de bruna knapparna.) Garnet och mönstret inhandlades på symässan i Malmö i våras. Tack mormor! (Sticka kan jag inte alls nåt bra... tur att jag har en mamma som kan det!)

10 kommentarer:

  1. Snygga bralls med fickor blev det!!! Det kommer nog nåt sånt från mig framöver. Ska bara ta mig mod till att sy fickor i trikå...

    SvaraRadera
  2. Grönt är skönt .... och snyggt. Hur får du till allt? Jag är stolt över dig.
    Din Tvillingskäl

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart set. Älskar grönt och har alltid gjort. Blev ju jättefint med de annorlunda fickorna. Snyggt jobbat !

    SvaraRadera
  4. Vilken garderob sonen har vid det här laget!! Det mesta verkar passa ihop.
    Fräcka fickor!
    Härlig matchande kofta! Hälsa mormor!
    Faster B

    SvaraRadera
  5. Fina kläder än en gång, snygga fickor på byxorna!
    Kul att du vågade dela byxmönstret, små ändringar tycker jag man kan hålla på med i oändlighet :)
    Jättefin kofta också!
    Jag skulle också vilja ha någon som vill sticka åt mig (och kanske mina barn), men det är dåligt med den viljan i bekantskapen....

    SvaraRadera
  6. Verkligen supesnygga kläder, speciellt fick-byxorna!
    Och koftan är jättesnygg oxå, min mamma stickar oxå lite men har reutmatism så inte så mycket som hon skulle vilja... Handarbete är underbart!

    SvaraRadera
  7. Jag förstår att du är nöjd med byxorna....de är supercoola!

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Såg att du varit inne hos mig och blev nyfiken på vem du är eftersom jag inte har "sett" dig innan. Fin blogg och kul med ännu en skåning! Himlans snygga kläder du syr!

    SvaraRadera
  9. Mycket fina kläder! Gillar de fina fickorna på byxorna!
    Tack för kommentaren på min blogg ang. mössorna. Jag tycker nog mönstret är en aningens litet. Det stog 3-7 år men jag tycker nog att mössan sitter bättre på min 2,5-åring än på min 4,5-åring. Så jag skulle nog säga att det motsvarar 48/50 ungefär. Men det är superlätt att bredda mönstret eller öka höjden så att man kan få mössan precis som man vill. :-)

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...