OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

söndag 7 november 2010

Utsvängda manchesterbyxor




















Sonen har mest velourmuddisar i sin garderob nu, så jag fick för mig att jag skulle sy ett par "riktiga" byxor. Hade ett helt underbart turkost manchestertyg i gömmorna, har köpt det för säkert ett år sedan, tror att det kan ha varit hos MG-tyger. I ett Ottobrenummer hittade jag ett mönster på en flickbyxa i manchester som jag använde som utgångspunkt. Efter lite ändrande, tog bland annat bort rysch-pysch i bensluten, förlängde benen och ritade en egna fickor, så blev det ett passande mönster. Tyckte det blev så snyggt svagt utställda ben.




















Fickorna blev också bra, trots att jag chansade vilt med storleken. A älskar att gå omkring i byxorna med händerna i fickorna :-)

Resår i midjan. Sydde fast resåren denna gång, tidigare har jag alltid gjort en kanal för resåren. Trots att jag använde exakt samma längd på resåren så blev dessa byxorna större i midjan än vad de blir med kanal, är väl för att man drar ut resåren när man syr fast den. Nån som har ett tips på hur mycket kortare resår man ska ta då man syr fast den istället?



Bjuder på en livebild också! (Tyvärr lite snett fotad...)

5 kommentarer:

  1. Snygga byxor - gillar att de är utsvängda, det är fint tycker jag!
    Det ser ut som om de här byxorna skulle passa bra ihop med tröjan i det förra inlägget:)

    /Lena

    SvaraRadera
  2. Snygga och coola byxor, älskar färgen med :)

    SvaraRadera
  3. Fina byxor! Passar perfekt med ugglan i förra inlägget, du är ju en riktig höjdare på applikationer!!!! Jag köpte mitt tyg för två veckor sedan så det finns nog kvar. Det stämmer att jag bor i Skåne så jag hänger allt som oftast på SoS.....

    SvaraRadera
  4. Vad du är påhittig och duktig !
    Du är duktig på att kombinera ihop tygerna.
    Sonen måste ha en stor garderob nu !

    Dösjebroläsare

    SvaraRadera
  5. Ser mjuka och härliga ut. Tjusigt med lite 70-tals stuk. Härlig färg!

    Faster B

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...