OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

fredag 18 november 2011

Vintern kan komma nu...

Vintern kan komma nu..
...eller förresten, den får gärna vänta ett tag, men vi är i alla fall redo för kylan nu.

Sydde ett vinterset till A bestående av mössa, tumvantar och två varianter på halsduk.



Fleecefodrad öronlappsmössa, varm och go.

Material: Turkos jersey med sjörövare från Michas, turkos härligt stretchande fleece från SoS (kan verkligen rekommendera denna fleecen).
Mönster: Kombination av eget och ett äldre Ottobrenummer.



Tumvantar, även dessa är fleecefodrade. Långa muddar som kan vikas dubbla.

Material: precis som ovan.




Halsduk i fleece.

Material: Turkos fleece från SoS.
Mönster: Eget (om man nu ens kan kalla det för ett mönster...)



Halsduksscarfs i fleece, kardborrknäppning i nacken.

Material: Samma som ovan.
Mönster: Eget (kan dock göras lite större runt halsen nästa gång så blir det perfekt)




Kan alltså varieras så att det blir två olika set.



Sonen blev jätteglad och har använt en del av det idag ute i kylan.

11 kommentarer:

  1. Vilket fint set!
    Är det microfleece från sos?
    Jag ska beställa polarfleece från dem till en overall, funderar på en bit microfleece att fodra mössor med.

    SvaraRadera
  2. Superfint set!!! Och i min favoritfärg! Jag vill också testa på liknande modell på mössa, och vantar har jag aldrig sytt...=) Undrar samma, är det microfleece?

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt set, varifrån kommer mönstret på vantarna? Skulle gärna sy likadana till min lillfis:)

    SvaraRadera
  4. Jättefint :) ! Har oxå varit inne på att göra mössa i den modellen.

    SvaraRadera
  5. Jättefina grejer, men jag håller med dig, kylan får gärna vänta ett tag ;)

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket för era fina ord!
    Just till detta setet har jag använt den noppfria polarfleecen från SoS, härligt gosig och stretchig. Deras microfleece är lite tunnare och stretchar bra den med, fodrar annars oftast mössor med den. Har båda sorterna här hemma.
    Till mössans mönster har jag utgått från ett Ottobrenr, tror det var från 2003 eller 2004 (kan kolla efter om nån vill)och sedan ändrat lite, men mönstret är bra i grunden.
    Mönstret till vantarna är även det en kombination av eget och ett från Aoh (tror jag det var - kan kolla upp det). Vantarna var lite omständiga att göra, fodrade och vändsydda med mudd som de är, men snyggt blev det när de var färdiga.

    SvaraRadera
  7. Supersnyggt vinterset! Själv hoppas jag att vintern dröjer för jag har inte ens hunnit sy de långärmade velourtröjorna jag tänkt än... :-)

    SvaraRadera
  8. men så mycket fina barnkläder du syr! tar du beställningar? Tack för den fina kommentaren hos oss! Vi önskar en fin fin helg! kram emlie och elin

    SvaraRadera
  9. Kanon fint set, gillar tyget jättemycket!

    SvaraRadera
  10. =) Tack för kommentaren! Tror att min bror köpt gardinerna med de grå rosorna på Dollarstore! =)

    SvaraRadera
  11. Haha ja eller han försöker rättare sagt. Han har aldrig gjort det förut men har ju betydligt större tålamod än mig så vi får se hur det går ;)

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...