OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

onsdag 13 oktober 2010

Nya mönster och overlockstrul

Har försökt mig på att göra ytterliggare lite nya mönster.

Har blivit en tröja i en smalare modell, slim fit, och med fuskfarfarsknäppning. Utgick från min vanliga tröjmodell som från början kommer från Ottobre, men som är omgjord. Tyget med ugglorna kommer från Jofotex och muddväven och knapparna från SoS. Använde mig av avig täcksöm på Cp:n när jag fållade tröjan, tyckte det blev snyggare på denna tröjan. Lyckades även få en livebild på tröjan :-)







































Byxorna är i en smal modell den med, men den blev nog lite för smal tror jag (ska se om jag kan få till en livebild här med). Annars satt den bra. Utgick här från ett mönster från en AOH-tidning. Är sydd i en smalspårig babymanchester från SoS. Resår i midjan i en ditsydd linning. Den bruna färgen är ljusare än vad fotot visar, jag lyckades inte få till rätt färg hur jag än fotade...




















Efter att jag hade sytt klart manchesterbyxorna och skulle börja med nåt nytt så ville inte min overlock alls! Den bara puttade ut tyget till vänster hela tiden! Och min overlock har verkligen varit en liten ängel hela tiden, aldrig strulat utan bara skött sig perfekt. Så jag blev jätteförvånad. Jag fick gå över hela maskinen, men jag hittade vad det berodde på! Vet ni vad det var? Jo, det var en liten bit manchestertyg som fastnat under stygnplåten!
Om det skulle hända er med vänsterskuttande tyg i overlocken så kan ju ett tips vara att kolla efter en ev tygbit som fastnat!

8 kommentarer:

  1. Helt underbart set!! Tur att det löste sig med OLen!!

    SvaraRadera
  2. Jättefint. Helt underbar tröja sådana har jag försökt sy många gånger men aldrig lyckats... jättefin:)

    SvaraRadera
  3. Härlig tröja, jag har länge tänkt sy en sådan men kommer aldrig till skott :)
    Inte roligt med OL trassel men bra att du hittade felet och att det var så pass lättfixat.

    SvaraRadera
  4. Tröjan är ju en fullträff! Är det svårt att göra farfarsknäppning?

    SvaraRadera
  5. Emsters Alster: Det var faktiskt lätt att göra en fuskfarfarsknäppning! Det svåraste var att komma igång *skrattar*, trodde att det skulle vara svårt. Hade inga mått eller beskrivning att gå efter utan gjorde på känn vad jag trodde skulle kunna bli bra. Och jag blev nöjd, så det får bli fler såna tröjor!

    SvaraRadera
  6. Fint set, knäppningen på farfarströjan blev verkligen jättefin! Supersnyggt till det tyget.
    Och tack för kommentaren i min blogg!

    SvaraRadera
  7. Å vilken fin tröja, gillar den starkt :)

    SvaraRadera
  8. Snyggt kombination och fin fuskknäppning. Kul med en extra detalj. Verkligen pricken över i:et!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...