OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

måndag 4 oktober 2010

Ibland får man till det...










Ibland får man till färgmatchningar så himla bra, och det fick jag nu i veckan! Tyger från helt olika ställen tog upp samma färger, och de var rätt många färger dessutom! Så härligt! Såklart då att dessa skulle få bli ett set!














Tröjan är sydd i raglanmodell med trolltyg i livet och enfärgad roströd till ärmarna, bruna muddar. Mudden är från SoS och de andra är ekologiska och kommer från Nimana, (tog en omväg via en annan bloggare - tack!).














Muddbyxorna är i velour från Hilco. Denna gången lade jag ner extra tid på att få ränderna att överensstämma perfekt, och det var väl värt den extra tid och arbete det tog! Blev helt perfekt!














Så här ser plaggen ut ihop! Åhh vad jag myser när jag ser hur tygerna delar färgerna...



Fick en fråga i ett tidigare inlägg vart mitt muddbyxmönster kommer ifrån, och jag får väl nästan nästan svara att det är ett eget. Det är nämligen en hopkok av tre stycken befintliga mönster och sedan är ett ganska stort antal förändringar och justeringar gjorda.


Dock står jag just nu inför ett frågetecken, mitt mönster är nämligen i ett stycke, alltså att ett ben består av bara en mönsterdel, byxorna har alltså ingen sidsöm. Men men men, nu är det så att jag vill göra ett par byxor med sidsöm, men fortfarande i samma model. Så min undran är; hur delar man ett benstycke till ett framben och ett bakben??? Jag kan väl inte bara klippa mitt av och lägga till sömnsmån på båda delar...för frambenet brukar väl vara smalare än bakbenet? Någon som vet?




Och glöm inte att det är Kanelbullens Dag idag! Jag och A bakade kanelsnäckor tillsammans igår, eller som han sa: "Jag bakar, mamma hjälper till", och faktiskt kändes det så stundtals! Han har utvecklats så min lille plutt!











Glöm inte heller att det är Internationella Barndagen i Sverige idag!

10 kommentarer:

  1. Får man en kanelbulle till? // Maken

    SvaraRadera
  2. Jag tycker om din kombination med alla kläder, så himla bra att kunna matcha kläderna som du gör. Jättefint.

    SvaraRadera
  3. *love* trolltyget! Himla snygg och oväntad färgmatchning!

    SvaraRadera
  4. Tack A!

    Kanelbullen var jättegod!

    A:s kompis

    SvaraRadera
  5. Om maken får en till då får väl jag också en till . . .

    SvaraRadera
  6. Ännu ett fint set till grabben.

    Om du ska dela ditt mönster så ska bakstycket vara lite större, främst uppe vid rumpan. Detta för att rumpan tar mer plats, då blir sömmen mitt på "sidan" av benet. Till min grabb som jag syr stl 104-110 åt så gör jag bakstycket mitt på rumpan ca 2cm bredare än framstycket, och nere vid benslutet skiljer det ca 0,5cm. Kika om du har några köpta byxor för att se.

    Hoppas att du förstår hur jag menar..

    SvaraRadera
  7. Vilket snyggt set! Jag märker själv att jag är lite feg när det gäller att kombinera olika mönster. Du fick ju ihop det jättebra!

    SvaraRadera
  8. Passade verkligen perfekt ihop, snyggt!

    SvaraRadera
  9. Ja det blev galet snyggt tillsammans!!! =)

    SvaraRadera
  10. Supersuper fint. Bara älskar kombinationen. Trollen är underbara!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...