OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

lördag 8 januari 2011

Mer återanvändning

Det har blivit mer återanvändande av kläder. Även denna gång är det min mammas avlagda byxor som fått saxen i sig.
Ett par beiga/bruna stretchbyxor med supermjuk yta blev ett par lite finare byxor till A.
Använde mig av samma mönster som nedan, men jag gjorde rätt många fler ändringar. Främst så tog jag in på både vidd och längd, men det blev även muddar i bensluten och fuskbesparing upptill på baksidan. Jag hade också bestämt mig för att dessa byxor behövde två riktiga fickor fram, men det var inte det lättaste eftersom jag klippt ut ett helt ben i ett stycke, dvs jag använde byxornas originalyttersöm (blev ett konstigt ord, heter det så?!). Men efter lite tänkande och funderande och lite bläddring i en sybok, och därtill lite friskt vågat, så fick jag till fickorna, och bra blev de också!
Fuskgylf precis som på förra byxorna. Även två bakfickor denna gång, men jag ritade en ny form på bakfickan i nederkanten.

































































Jag blev faktiskt himla nöjd med dessa byxor!

3 kommentarer:

  1. Super fina, det är alltid bra när man kan återanvända tyg från familjens avlagda kläder!

    SvaraRadera
  2. De var verkligen fina, jättesnyggt med besparingen och fickorna:)

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...