OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

tisdag 18 januari 2011

Utanpåbyxor och innanförbyxor

Båda dessa par byxor syddes ett tag innan jul.

Första paret var tänkt som ett par långkalsonger till A. Jag följde ett tightsmönster i en Ottobre-tidning (nr 4/04) till punkt och pricka (ibland så!). Tog tom A:s vanliga storlek, jag tänkte som så att jag testar och ser. Resultatet blev ett par söta långkalsonger, men inte till min lille smalis! De var alldeles för breda! Så nu använder han dem som pyjamasbyxor.
Tycker det är svårt med Ottobre och deras storlekar/modeller. Ofta blir plaggen för korta och/eller för breda. Visst, jag har en smal kille med långa ben, men även när jag har sytt åt vänners barn så upplever jag samma sak. T ex så har aldrig midjemåtten ens varit i närheten av Ottobres tabeller, utan mycket mycket mindre.
Blir ju väldigt svårt att veta om man vågar sy efter ett mönster rakt av eller om man måste börja trixa med olika storlekar på längd och bredd och ta ifrån och lägga till cm här och var (och man kanske inte alltid vet hur och var). För ibland (dock sällan) stämmer mönstren bra.
Hur upplever ni andra som sytt från Ottobre det?
Funderar på att testa några köpemönster. Stoff och Stils har jag testat, annars har jag inte så bra koll på vad som finns. Tips tas gärna emot! Vet ni nåt märke som har bra mönster som passar smala/normalt byggda barn?






































Andra paret ut är ett par byxor i fleece att ha ovanpå sina vanliga byxor som extra värme i overallen när det är kallt ute. Fleecen kommer från två fleecefiltar. Mönstret är från AoH, men lite omgjort. Blev lite stora i storleken så de kommer att passa ett tag gissar jag.

7 kommentarer:

  1. Jag håller med om ottebres mönster, själv ritar jag ofta av en mindre storlek på bredden och en större på längden. Funkar oftast bra. Vilka mysiga byxor, det är väl aldrig fel med extra pyamasbyxa :)

    SvaraRadera
  2. Jättefina byxor som ser väldigt sköna ut. De tröjor jag sytt från Ottobremönster har jag förlängt. Kontrollmäter alltid så att det inte blir allt för brett eller kort. Så tråkigt om kläderna inte blir använda för sprätta eller göra om har jag inte tålamod till... :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har sytt med Ottobre i snart ett år och jag tycker att de fungerar super. Jag brukar förlänga tröjorna med några centimeter ( men inte alla, bara och kolla innan man klipper). Jag tycker nämligen om tröjor som går ner lite över rumpan. De ottobrekläder jag syr ser precis ut som de kläder jag köper. Både barn och vuxna.

    SvaraRadera
  4. Snygga brallor :) Jag brukar minska bredd och göra längre på ottobres modeller. Det verkar de flesta göra med :)

    SvaraRadera
  5. Håller med om att Ottobre-mönstren verkar korta och breda. Förlänger också tröjorna på längden.
    I sista numret reagerade jag på längden på tjejen med gula tröjan, som är på framsidan. Inne i tidningen, på den sidan där hon poserar med tröjan från omslaget, så står det att hon är 6 år och 107 cm lång. Kan det stämma? Enligt Sveriges klädmått ska en 6-åring vara 116 cm. Strunt samma!
    Fina byxor i alla fall! De ser mysiga ut båda två. :)

    SvaraRadera
  6. Jättefina plagg=)
    Själv vet jag inte alls hur Ottobre mönstrena är, jag har jättesvårt att rita av dessa mönster.

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...