OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

lördag 12 mars 2011

Katastrofal kalsongsömnad!

Att sy ett par kalsonger till sonen skulle vara kul tänkte jag, så kanske han tycker att det är ä n n u mer kul att ha kalsonger på sig (och inte blöja).

Hittade ett mönster på boxerkalsonger i Ottobre 4/04.
Började att rita av, och med mina erfarenheter av Ottobre hittils så ritade jag dem i strl 86 (misstag nr ett!), trots att sonen är en 92:a. Han är en riktig smalis och Ottobre brukar ju oftast vara himla breda (misstag nr två - oftast ja, men inte alltid!).
När jag väl ritat av och lagt till sömnsmån så tyckte jag att det såg stort ut (misstag nr 3) och gick och hämtade ett par av sonens favoritboxers och måttade mot. Jo, mönstret var väl stort verkade det som (och jag vet inte nu i efterhand varken hur jag måttade eller hur jag bedömde... misstag nr 4) . Så jag klippte bort sömnsmånen (misstag nr 5).

Började sy ihop dem, men Ottobres beskrivning på kalsongerna var inte lätt (brukar gå bra annars ju), så jag bestämde mig för att göra så som jag trodde man kan sy ihop ett par kalsonger (misstag 6 - ni börjar fatta nu va? Jag tror jag kan strunta i att poängtera misstagen nu - man märker dem ju rätt tydligt...). Sneglade dock lite på beskrivningen. Men min grensöm gick inte ALLS att sy ihop, helt omöjligt, fick byta från overlocken till vanliga maskinen och dela upp sömmen i tre delar. Gick sådär.
Sen bestämde jag mig för att byta benmuddarna i muddväv till trikå, så de blev samma som tyget.

Kanske borde jag fattat när midjeresårens längd var för lååång för kalsongens midjeresårkanal, brukar ju ha motsatta problemet eftersom sonen har så smal midja. Men jag tänkte att jag var nog lite väl generös när jag klippte resårens längd, så jag kortade den en bit.


Så var de klara då, och sonen fick prova dem. Om ni har orkat läsa ändå hit så kan ni säkert gissa hur de satt... Alldeles för små såklart! Supertighta! Var nog nästan två storlekar för små.

Jag märker hur tossigt det låter när jag skriver detta inlägget. Vet inte var min hjärna var idag... Kanske i vintervila eller nåt.
Fast sonen tyckte om dem, så en bra sak kom ju ur denna katastrofala kalsongsömnad. Får väl prova en gång till, men i större storlek och helst efter ett annat mönster. Nån som vet nåt bra?
Nä, nu ska jag gå och vila huvudet en stund, behöver nog lite återhämtning.

8 kommentarer:

  1. provade oxå detta mönster först.. men kantipsa om att det finns en annan modell i nya tror jag) ottobre som är kanon!
    jag har tagit 1 strl mindre då jag oxå har en smalishemmaoch dom sitter bra.

    SvaraRadera
  2. JAg har sytt ett par efter det senaste numrets mönster o dom var lätta att göra o satt jättebra, dock är nog mönstret väl tilltaget, jag gjorde i st 98 och sonen har 110 e det mesta nu och kan ändå ha dom!Det enda var att mudden skulle nog ha varit liite kortare!

    Så här ser mina ut : http://kreativamamman.blogspot.com/search/label/Under

    SvaraRadera
  3. Ja, ibland så kan man bara tänka att det går bättre nästa gång, och snart ge sig på det igen!! :)
    Kul att sonen gillade dem iaf...

    SvaraRadera
  4. Känner igen din beskrivning :) Tyckte också att beskrivningen var lite luddig men det är bara att göra och göra rätt :) Fina vart de iallafall.

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentaren :) Om jag minns rätt så köpte jag mudden från mg-tyger.

    SvaraRadera
  6. Bra det ikke bare er jeg som syr for små klær ;-)

    Fine ble de i hvert fall :-)

    SvaraRadera
  7. Fy så frustrerande att lägga ned så mycket jobb och det ändå blir fel ... Men om det är någon tröst så är de ju iallafall skitsnygga :) I julnummret av ottobre finns det kallingar och trosor, har provat trosmönstret och det är kanon.

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...