OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

söndag 13 mars 2011

Monster

I januari sprang jag på detta härliga monstertyg på SoS och någon hylla bort låg ett randigt stretchmanchestertyg och matchningen kändes oundviklig!



Setet påbörjades ganska så fort sen, men blev liggandes på vänt och blev inte helt klart förrän nu i veckan.
Bestämde mig för att göra setet en storlek större än vad A har just nu. Han har ju kläder i storlek 92 så det räcker tänkte jag.



I och med det så fick jag börja med att rita nya mönster, har inga färdiga i strl 98. Raglantröjmönstret som jag har haft som bas och sedan modifierat, går enbart upp till 92 och därför ville jag hitta ett nytt som var lika bra. Visst jag kunde försöka gradera upp det gamla, men i hur många storlekar då framöver? Nä, lika bra att byta nu.
Letade i mina gamla Ottobre, men inte så värst många raglantröjor finns och de som finns är alldeles för breda i livet, speciellt om man har en smalis som min A.
Hittade till slut "Night Owl (nr 6/09), en snäv pyjamaströja som verkade bra, så det fick bli den. Tror dock jag inte hade behövt göra den en storlek mindre i bredden än i längden, som jag nu gjorde på denna tröjan. Har ingen 98:a tröja i min ägo att jämföra med. Vad tycker ni andra som använt "Night Owl" om mönstret, hur gör ni?



Har tidigare gjort några manchesterbyxor efter ett mönster i Ottobre (kommer inte ihåg numret men kan kolla upp om nån vill) och varit väldigt nöjd var gång. Detta mönstret finns i strorlek 98 så det var bara att rita av en storlek större. Gjorde samma ändringar sen innan, tog alltså bort rysch-pysch och fickor och ritade egna fickor istället.



Funderade först på att klippa ut fickorna så att jag fick ränderna på motsatt håll, men kände att det nog skulle bli för rörigt i och med tröjans brokiga mönster. Valde istället att låta ränderna matcha exakt.
TIPS: Jag limmade fast fickorna framtill med hjälp av tillfälligt spraylim som försvinner efter ett tag, innan jag sydde fast dem. På så sätt låg fickorna helt stilla när jag sydde och kanade inte iväg nån riktning, utan ränderna blev exakt.



Och så en livebild, dock i en storlek för stora kläder:

9 kommentarer:

  1. Men fint blev det iaf! Jag har en meter av monstertyget i färg, super mysigt tyg, ska bli nåt av det framöver har jag tänkt!
    Erik har önskat sej ett par kalsonger till så det kanske det blir ;)
    Ha en bra dag/Agnetha

    SvaraRadera
  2. Snygg kombo! Har aldrig sytt efter det mönstret, så den frågan kan jag dessvärre inte svara på...

    SvaraRadera
  3. Fina kläder! Har tyvärr ingen erfarenhet av det mönstret. När jag syr raglantröjor till min son brukar jag använda ett kortämrat mönster Riff från Ottobre 3/2010. Min son är iof igen smalis men jag gillar modellen på mönstret som inte är så brett. Min son blev 3 år i okt och är väl rätt normal stor och till honom syr jag 98 men sedan förlänger jag både ärmar och fram och bakstycket till önskad längd och på honom funkar det perfekt!

    SvaraRadera
  4. Det var ju jättehäftigt ihop:) Jag har sytt efter det mönstret och tycker att den faktiskt är smal och har mycket bra passform just på smalisar. Just nu är det favoriten när det ska sys tröjor.

    SvaraRadera
  5. Snyggt!
    Smart med spraylimmet, det ska jag kika efter...

    SvaraRadera
  6. Snygg kombination av tyger! Jag gillar när randigt kombineras med mönstrat :)

    SvaraRadera
  7. Vilket jättefint set! Byxorna är bara för söta.

    SvaraRadera
  8. Jättesnyggt set! Jag har använt det mönstret rakt av, men kontrollmäter alltid längden på ärmar och nederkant å lägger för det mesta till några centimeter så det inte glipar i ryggen när det leks på golvet :-)

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...