OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

lördag 10 december 2011

Till sockerbagaren

A älskar att hjälpa mig att baka (senast igår blev det kanelskorpor och i förmiddags vörtbröd) och säger "vi är sockerbagare du och mamma!". Länge länge har jag tänkt att jag skulle sy ett förkläde i vaxduk till honom. Han har tre (!) förkläden i bomull men hur kul ser de ut efter en massa deg eller vattenfärg på sig, blir tvätten direkt, och inte alltid blir de helt rena igen ändå. Så ett förkläde i vaxduk skulle verkligen vara praktiskt att ha har jag tänkt, bara att torka av med en blöt trasa efteråt. Och äntligen har jag fått tummen ur och sytt ett till min lille sockerbagare.




Blev väldigt nöjd med principen att ha resår högst upp på bilsätesskyddet från förra inlägget, så jag använde mig av det här med, vilket gör att A själv kan ta av och på förklädet över huvudet, och man har dessutom inga band som kan glida ur kanaler eller en knut i nacken som bara dras i när det inte går snabbt nog.



Material: Vaxduk från gömmorna (tror det var från en utförsäljning i en inredningsaffär), snedslå från SoS och resår från gömmorna (mormors från början tror jag).

Mönster: Eget, (men lånade lite grann av det jag gillar bäst från hans tre bomullsförkläden). Gjorde det rätt brett (just nu möts nästan kanterna baktill när man knyter det i ryggen) så det kommer att kunna användas länge, säkert några år.

Nä, nu ska vi gå och prova vörtbrödet vi bakade!


En sak till bara; finns det någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig att sälja en liten bit av znoks petrolfägade elefanter till mig? Jag skulle verkligen bli superglad! Maila mig isf på oybdesign@gmail.com

2 kommentarer:

  1. Vilket fint förkläde du har sytt till honom, och vad härligt det är när man äntligen har gjort något som man har tänkt på ett tag!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint du sytt sen sist jag tittade in :) Smart med förkläde och bilskydd i vaxduk, det behövs verkligen i dessa slasktider :)

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...