OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

tisdag 6 december 2011

Bilsätesskydd

Ingen mer grus eller lera (eller snö och slask när det väl är dags för det) på bilsätena.

Det var min tanke när jag redan förra vintern började skissa på ett skydd att ha i bilen på barnstolens plats i baksätet, som skulle skydda både när sonen själv klättrade in till stolen (som står på mittenplatsen) och sen sätesryggen som stövlarna vilar emot när han sitter i stolen.

Men tiden gick och när jag väl blev redo att sy skyddet (vägen från tanke till färdig sak tenderar ofta att bli lite lång...) så var det vår och torrt ute... Så jag avvaktade tills nu i höstas.


Bilsätesskyddet är sytt i vaxduk och är kantat med snedslå runt om, valde här många olika färger för att få det lite roligt. (På bilden ovan ser skyddet kanske inte helt rakt ut överallt men det är det, det är bara svårt att ta en bra bild på ett välanvänt vaxdukstyg utomhus i blåst - jag hade ju glömt att fota det tidigare så jag fick ta ut det ur bilen igår). Fickan var given, den älskar sonen, och lägger i allt från vantar till böcker där. Skyddet har resårband högst upp så det är lätt att hänga på över nackskyddet och lätt att ta av och skaka eller torka av.



Har funkat väldigt bra så jag har nu även sytt ett till vår andra bil, men fick då göra med helt andra mått, då bilarna skiljer sig åt. Även mormor och morfar har önskat sig ett till sin bil.

Material: Vaxduk med Cars-motiv från Jofotex, snedslå från SoS, resår från gömmorna.
Mönster: Eget.

2 kommentarer:

  1. Både snyggt, kul å smart!

    SvaraRadera
  2. Det var utrolig smart! Vi har tenkt å kjøpe et sånt, hadde ikke en gang tenkt på å sy det selv :-) Takk for tipset!

    Du lager veldig mye fint, forresten!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...