OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

tisdag 14 juni 2011

Singoallor och Tisdagstips

Veckans tisdagstips är relaterat till dagens inlägg i övrigt, nämligen singoallor. Men vi börjar med singoallorna!

Mamman som önskade kjolen i förra inlägget, berättade att hennes dotter har en favoritklänning som används konstant, och mamman har inte lyckats hitta en likadan så hon undrade om jag skulle vilja försöka sy en likadan. Absolut! sa jag och sen utökades det från en klänning till tre stycken och matchande leggings till det.
Fick låna favoritklänningen och rita av den, så fort jag bara kunde, för dottern ville ju använda den igen ;-). Det var inte det lättaste att rita av den eftersom det var en singoallaklänning med resår i både halsringning och ärmar... Och med bara två händer att tillgå var det inte det lättaste att få exakt. Men jag gjorde mitt bästa och arbetade fram ett bra mönster att använda mig av, fick lite hjälp av min lärare från mönsterkursen (se detta inlägget) på slutet för en sista touch.

Tre singoallaklänningar och tre leggings blev det alltså, i strl 92.





Ologiskt nog börjar jag från höger sida...


Singoalla i vit jersey med rosa små söta rosor, matchande leggings i rosa jersey.






Nästa set är singoallan i en rosa och lila blommönstrad jersey.


Till denna singoallan matchar de rosa leggingsen från setet ovan helt perfekt, så de kan användas till denna också.

Och som alternativ även ett par matchande lila leggings i jersey.







Sista setet är singoallan i röd molnjersey och matchande leggings i röd tunn interlock.



Detaljbilder:










Jättekul var det här att sy och göra mönster till! Och hoppas att mamman och hennes dotter blev nöjda, så dottern har fler favoritklänningar att variera mellan nu! (och så tvättmaskinen slipper arbeta runt klockan)


Och så då tisdagstipset!
Har läst på en del olika sybloggar att de har haft problem med singoallor, och då att få halslinningens resårkanal bra, då det ofta har blivit för lite tyg att vika runt till kanalen. Kanske pga följande?
Hur fållen /tillägget/sömnsmånen ser ut avgörs av plaggets del där man lägger till tillägget. Går denna linje inåt får man med samma vinkel ställa ut linjen på tillägget och tvärtom. Hmm, jättesvårt att förklara förståeligt så jag lägger till denna bilden istället:

Och det är precis detta man måste göra i halslinningen och ärmarna på singoallor (ja även på många andra plagg, tex när man fållar ett par shorts eller byxor som är smalnar av nertill), alltså inte glömma tilläggets utseende.
Man kan vika mönsterpappret precis i linjen mellan mönsterdelen och tillägget och rita längs plaggets linje så får man rätt vinkel på linjen till tillägget (Och det är ju här man viker tyget i vekligheten också och då måste det som viks in vara lika stort som benet/ärmen/halslinningen etc för annars blir det för lite tyg i invikningen och det stramar och man får kanske inte ihop det. Ju större vinkel desto mer märks det om man missat).
Hmm, hoppas man förstår vad jag menar, är själv ingen expert så alla termer kanske inte blev rätt. Men detta har hjälpt mig i min sömnad - är ju så mycket enklare när det blir rätt redan på mönstert;-)

8 kommentarer:

  1. Jättesöta singoallor! Duktig är du! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag hade jätteproblem att få ihop singoallor i vävda tyger innan jag fattade det där. Bra beskrivning och söta klänningar förstås!

    SvaraRadera
  3. Söta singoallor och tack för tipset! Tycker du fick till en jättebra beskrivning.:)

    SvaraRadera
  4. Superfina singoallor, är det eget mönster? Vilken bra beskrivning du har gjort:) Den ska prövas här hemma. Katta (frökenfräck)

    SvaraRadera
  5. Härliga singoallor! Och smart med många kombinations möjligheter...
    Sömsmåns-beskrivningen är jättebra och lättförstådd, det underlättar massor att göra så.

    SvaraRadera
  6. Hej !
    Det var länge sedan jag var inne och tittade på din syblogg. Vilka fantastiska singoalla klänningar du sytt och med matchande leggings till också. Vad denna lilla flicka måste blivit
    förtjust, när hon såg kläderna. Du är jätteduktig
    på att matcha färger och tyger !
    Dösjebroare

    SvaraRadera
  7. Hej !
    Det var länge sedan jag tittade på din syblogg.
    Men vilka härliga singoalla klänningar du sytt med matchande leggings.Den lilla flickan måste ha blivit jättelycklig, när hon såg kläderna.
    Du är fantastiskt duktig på att matcha tyger och färger.
    Dösjebroare

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...