OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

tisdag 21 juni 2011

Hårsaker och tisdagstips

Här sys det för fullt men än så länge måste jag vänta med att visa upp det allra allra nyaste som blivit färdigt...Har lovat mottagaren att hon ska få använda plaggen först.
Så jag fortsätter i obloggat-högen. Inget som är gjort med symaskinen denna gång, utan en hårklämma och en hårsnodd som jag piffat till.
Själva klämman och gummibandet är köpta i affär och sen har de fått varsin dekoration; en kanin resp en fjäril, som egentligen är knappar.


Har ni förresten sett vilka fina tags (om jag får säga det själv...) jag har fått till? Skapade i datorn och utskrivna på oblekt lite kraftigare papper. Ser så tjusigt ut när dessa hänger i ett sidenband på ett färdigt plagg som ges bort.

Det ska även bli ett tips idag när det är tisdag. Tänkte tipsa om en självhäftande måttremsa att sätta på symaskinen, till höger om nålen. Måttremsan är som en linjal med centimetrar utsatta. Blir så mycket enklare med denna lilla klisterlappsremsa att hålla koll på avståndet mellan sömmen man syr och tygets kant. Mycket tydligare än symaskinernas cm-utmärkning, och dessutom längre (fler cm finns med). Och lätt att ta bort igen, eller flytta till en ny maskin. Jag har väldigt stor nytta av min. Köptes dessutom för bara 25kr för 3st, iofs för några år sen.


3 kommentarer:

  1. Åh,en sån skulle ju jag behöva,måtten på maskin går ju bara till 2 cm och väldigt otydliga. Tack för tipset! Och fina tags, förresten. Har tänkt på nåt liknande...

    SvaraRadera
  2. Fina tags! Tack för tipset om linjalen. Det är alltid kul med lite egna spännen till håret.

    SvaraRadera
  3. Vad fina tags du gjort!
    Linjalen låter smartare än alla mina tejpbitar.. har du köpt den på en sybehörsaffär?

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...