OYB - Oh Yeah Baby är en blogg om sömnad. Jag syr framförallt barnkläder och då främst till mina tre egna barn. Ibland smyger sig lite annat pyssel in.

torsdag 26 maj 2011

9 st - kan det vara "mååånga"?


Ja alltså inte antalet paket till en 3-åring på hans födelsedag (för då är svaret nej!), utan antalet hemsydda klädesplagg i pakethögen.
När min son har fått frågan av mig vad han önskar sig när han fyller år, så har han nästan varje gång haft "mååånga kläder" som en av önskningarna, kul! Nio stycken plagg hann jag sy och slå in till honom.
(Ber om ursäkt för de dåliga fotona, de är tagna sent igår kväll (=dåligt fotoljus) innan jag slog in dem i paket.)

A har några gånger nu sagt att han vill ha en till grön tröja och även en till tröja med knappar, så det blev en grön med knappar i det härliga gröna klövertyget från Liandlo. Tycker det är så fint att klövrarna består av fyra små hjärtan. Vita aviga cp-sömmar och muddar och vit fuskfarfarsknäppning med vita knappar.



En av A:s favoritsagor just nu är Rödluvan, vet inte hur många kvällar jag läst den sagan den senaste månaden... Så vad passar bättre än en tröja i Rödluvantyg! Satte molnärmar (Jny) för att bryta av, och tittar man noga så återfinns liknande moln i rödluvantyget (Liandlo).




Tröja i verktygstyg (roligt ord!) från Znok. Vita aviga cp-sömmar och muddar.



Redan förra sommaren funderade jag på att sy tunna sommarbyxor i ljus bomullschambray till A, men det hanns aldrig med. Så till denna sommaren blev det både ett par byxor och ett par långa shorts. Vita muddar på bägge. Vit dekorsöm på shortsens benslut.
Passar ursnyggt till alla tre tröjorna ovan, tack vare vit + vit tänker jag (sen passar ju iofs den ljusa bomullschambrayn liksom denim till allt).





Tröja med retrobilar och bussar (Mjuka tyger) och turkosa ärmar. Lime muddar och aviga cp-sömmar.



Linne i turkost husvagnstyg (Jny) och lime kantband och dekorsöm.



Byxor och shorts i lime tunn college med lycra (MT).




Två möjliga matchningar:






Ett set användes på dagis idag och ett annat hemma i kväll på fortsatta firandet.
Och sonen är nöjd, så nio stycken plagg är nog okej som "måånga";-).
Men vänta nu, elva stycken plagg blev det faktiskt för två låg redan inpackade i paket sen tidigare...

8 kommentarer:

  1. Wow så många snygga plagg! Superläckra tyg-/färgkombinationer,förstår verkligen att nyblivna 3-åringen är nöjd. Kul att han önskar sig kläder.

    SvaraRadera
  2. Jätte fina! Snygga kombinationer.
    Jag gör gärna ett byte :) Men vad vill du ha?

    Ha en bra dag! :)

    SvaraRadera
  3. Väldigt snygga kläder! jag gillar allihop! Önskar jag hade mer tid att sy till mina barn, för ideér kommer hela tiden. Men, just nu får jag nöja mig med köpta plagg och bara en liten del hemsytt. Duktigt jobbat och sonen blir säkert jätteglad för sina paket! :)

    SvaraRadera
  4. Jösses,vad du har varit produktiv och snyggt och väl matchat är det också!

    SvaraRadera
  5. Åh så många snygga plagg!!
    Min favorit är kombon med rödluvan och molnen, för mig en oväntad kombination..riktigt riktigt snyggt!!

    SvaraRadera
  6. Hur många timmar har ditt dygn?! ; )
    Du har en award att hämta ut hos mig!

    SvaraRadera
  7. oj, vad mycket fint du har sytt...! Och vad roligt att han önskar sej kläder, är ju inte alltid helt självklart!

    SvaraRadera
  8. Grattis i efterskott till 3-åringen! Jättefina kläder, så jag förstår varför han önskar sig måååånga kläder från sy-duktiga mamma :)

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en kommentar! Orden värmer så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...